Crònica de l'Assemblea General

[vc_row 0=””][vc_column 0=””][vcex_spacing size=”40px”][vcex_heading text=”Una crònica de l’Assemblea General de l’AFA” tag=”h4″ color=”#838383″ font_size=”30″][/vc_column][/vc_row][vc_row 0=””][vc_column 0=””][vc_column_text 0=””]Us aviso ja d’entrada: aquesta és una crònica personal del que va passar el 29 d’octubre a l’Assemblea General de socis i sòcies, la reunió anual on es fa balanç de la gestió del curs anterior, es presenten les línies d’actuació del curs present, s’aproven els pressupostos anuals i es renoven, si s’escau, els càrrecs de l’òrgan de govern de la junta.
Sempre és increïble sentir el dia a dia dels projectes i la gran feina que duen a terme les comissions i grups de treball, i encara és més increïble pensar com la manca de recursos humans es supleix amb hores de dedicació, il·lusió i voluntat de servei. Tothom suma per fer de l’escola un lloc millor per als nostres infants. Realment no som conscients de tot el que gestionem fins que no fem el balanç del curs anterior, i us confirmo que som un gran equip.
Aquí en teniu la mostra:
El curs passat es van estrenar a l’òrgan de govern la Sandra i l’Elisabet com a vicepresidenta i secretària. La vicepresidència era una figura que havia desaparegut, però degut al volum de feina en la gestió de l’AFA, la candidatura que es va presentar a l’anterior Assemblea General la va tornar a incorporar. La seva tasca és la de donar suport a la presidència.
El cas de la secretaria és diferent. Calia substituir la Paloma, ja que el bolet del curs 2016-2017 de l’Escola la Flor de Maig, ja s’havia constituït com escola independent i ella havia de formar part de l’òrgan de govern de la seva pròpia AFA. En reunió de junta vam preguntar si algú s’oferia a ocupar la secretaria en funcions, ja que sense aquesta figura l’associació no pot existir legalment, i l’Elisabet va començar a exercir fins que a l’Assemblea del curs 2017-2018 es va ratificar en el seu càrrec.
Però no només l’AFA ha estrenat càrrecs. Aquest últim any ha canviat la direcció de l’escola i tot i que no hi ha hagut massa trasbals, trobar moments per a coordinar-nos plegats ha estat una mica més difícil. [/vc_column_text][vc_empty_space 0=””][vc_column_text]Des de l’AFA s’han seguit treballant les línies ja acordades el curs 2016 -2017. Les principals són:
– Donar visibilitat a la feina de les comissions i posar en valor la feina de l’AFA per tal d’incentivar la participació de les famílies en la seva gestió. S’han dut a terme les següents accions:

  • La Festa de l’AFA (festa de benvinguda a l’inici de curs on les comissions poden explicar de tu a tu a les famílies la feina que fan).
  • La presentació de La Festa de Les Cultures als premis FAPAC (Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes de Catalunya).
  • Assistència a les presentacions organitzades per l’escola per donar a conèixer l’AFA a les famílies, tant a les portes obertes com a la presentació del curs a les noves famílies de P3 i a la reunió de delegats/delegades de classe.
  • Redacció de la guia per a delegats/delegades de classe.
  • Edició de la guia de benvinguda a l’escola per a les noves famílies que es matriculen al nou curs (especialment per a P3).
  • Amfitrions de l’Assemblea General Territorial de la FAPAC.

– Crear sinergies entre les comissions i els seus projectes:

  • Trobades mensuals de junta (reunions de treball)
  • Creació de projectes transversals que impliquen diverses comissions alhora.

– Reunió mensual de treball on les famílies poden exposar les seves inquietuds i projectes per tal de buscar solucions i recursos.
– Reunions periòdiques amb l’escola.
– Assistència a les reunions del Consell Escolar.
– Assistència a les reunions de la FAPAC[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”La feina de les comissions i els grups de treball”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text 0=””]Pel que fa al balanç de les comissions, malgrat que tots trobem a faltar mans i sempre diem que les famílies no participen prou, el curs passat se’n van incorporar dues de noves que han fet moltíssima feina i han engrescat a un bon nombre de col·laboradors. Així que igual que l’Hugo amb Mobilitat i la Mont amb Biblioteques, que van proposar treballar aquests temes, si teniu un projecte o una idea i la voleu materialitzar, només heu de contactar amb qualsevol de nosaltres (per correu electrònic, al pati, al parc…) i venir a explicar-ho a la resta de la junta en una de les nostres reunions de treball.
Penso que el projecte estrella de Mobilitat ha estat educar-nos en l’aparcament de les bicis dins de l’escola. Encara ara, passat l’estiu i sense les barres ni la senyalització, la gent aparca les bicis ben alineades. Un èxit! L’altre projecte xulo és el de les sortides amb bici per a tota la comunitat educativa: famílies i mestres. La primera sortida va anar força bé i ja estem esperant que ens doneu la data de la segona. Entre els projectes de futur es troba el “Camí escolar, espai amic”, impulsat per l’Ajuntament, que ja han començat a treballar aquest curs, però que s’allargarà en el temps ja que es desenvolupa conjuntament amb l’escola i, per tant, ha d’entrar dins del projecte educatiu. Això vol dir que s’ha de treballar d’un curs per l’altre. A més de tots aquests projectes, en el seu dia a dia la comissió lluita amb el districte per aconseguir més aparcament per a les bicis a l’exterior de l’escola.[/vc_column_text][vcex_spacing 0=””][vc_single_image image=”7806″][vcex_spacing 0=””][vc_column_text]La comissió Biblioteca també s’ha estrenat aquest any i és una de les comissions mixtes AFA-escola. Entre els seus projectes hi ha el de la revisió conjunta del catàleg bibliogràfic, l’adequació dels espais de lectura i treballar per a fomentar els hàbits lectors entre els infants. Per Sant Jordi van proposar una acció de poesia visual que consistia en la col·locació de diferents làmines per tota l’escola interpel·lant als nens i les nenes i la contractació d’una poetessa per tal de completar l’activitat de narració de contes que l’escola organitza amb l’ajuda dels pares. Entre els projectes futurs hi ha el d’organitzar tallers per tal que les famílies gaudeixin de la literatura en el seu sentit més ampli.
Parlant de comissions mixtes, l’altra que tenim actualment en funcionament és la de l’Espai Migdia. Aquest any han seguit desenvolupant el projecte “Mengem com a casa”, que va des de canviar el disseny de l’espai del menjador a implementar nous hàbits com que els infants puguin servir-se sols, o la formació de monitors. Aquest curs 2018-2019 es seguirà desplegant aquest projecte. A més, enguany ha de sortir a concurs el servei de menjador i des de la comissió es farà el seguiment d’aquesta adjudicació.
La Colla de Tabalers i Geganters seguirà donant canya on els convidin: la festa major de la ciutat, la festa major del barri, carnestoltes… però des del curs passat tenen una gran preocupació, no troben famílies interessades a portar a les bèsties: la Kira i el Llacunet. Aquestes van néixer d’un projecte amb l’escola, que després se’n va desvincular. Per tal de recuperar-les, la idea és que l’escola es torni a implicar, incloent-les al programa educatiu. Potser els nens i nenes de quart les podrien apadrinar durant un any, ajudar en el seu manteniment i treure-les a ballar, que en tenen moltes ganes!
Diàlegs va realitzar diferents xerrades l’any passat dedicades a empoderar les famílies vers diferents aspectes a l’hora de relacionar-se i educar els infants. Aquest any seguiran oferint-nos aquestes xerrades periòdicament i iniciaran un projecte de continuïtat consistent en un espai d’acompanyament familiar.
Si hi ha una comissió que tradicionalment ens convida a la mobilització és la Instituts. I és que fer el seguiment de les noves propostes i reajustaments que el Consorci d’Educació de Barcelona fa és de tot menys relaxat. El Consorci sempre té noves sorpreses preparades i curs darrera curs ens té “motivats” amb els augments de ràtio, les retallades de personal docent, les previsions extraterrestres de matriculació, els “bolets” que s’avancen a la tardor, o l’últim tema estrella: les adscripcions als instituts. Enguany tornarem a tenir samarretes SOS educació, per tal de recuperar els dimecres grocs reivindicatius, on demanem que tots els nens i nenes vesteixin la samarreta SOS cada dimecres per fer visible el descontentament amb la manca de recursos, places, etc, i per sortir al carrer les vegades que calgui per reclamar la millor educació possible.
Pel que fa a Extraescolars, el curs passat es va proposar publicar tot el catàleg d’activitats just abans de fer la preinscripció al juny i així agilitzar aquest procediment. També s’ha millorat en la gestió, de manera que es centralitzen a través de Ziga-Zaga totes les inscripcions i incidències, incloent-hi les de música. Per a aquest curs escolar, a més de fer el seguiment de les activitats i preparar la nova proposta per al curs 2019-2020 -activitats que han d’estar aprovades pel Consell Escolar-, el projecte estrella de la comissió és el de la digitalització de tot aquest procés, ja que fins i tot amb la introducció de les millores el curs passat, moltes famílies han hagut de fer cues davant del despatx de l’AFA per acabar de formalitzar tràmits.
La comissió de Festes va fer un balanç positiu de la participació de les famílies el curs passat als quatre grans esdeveniments que organitzen: la Castanyada, el taller de Nadal per decorar l’escola, el Carnestoltes i la festa de Fi de Curs. A més, han donat suport a d’altres activitats com la Festa de l’AFA o la xocolatada solidària per a la investigació del càncer infantil, i s’encarreguen d’iniciatives com la recollida d’aliments al Nadal. Aquest curs seguiran amb l’organització d’aquestes festes i donant suport als projectes de les comissions que ho necessitin.
Igualment, la comissió de la Festa de les Cultures va fer un balanç positiu de la desena edició i ja està començant a treballar en l’onzena -que ja té data: el 5 de maig- començant a organitzar les taules de les diferents cultures. A La Llacuna estem molt orgullosos de la diversitat cultural que hi ha a l’escola, i la comissió seguirà treballant per posar en valor aquest element tan positiu per als nostres infants.
La roda de les comissions va acabar amb la nostra: Comunicació. L’any passat vam posar en marxa un canal de comunicació interna: el grup de WhatsApp dels vocals de les comissions. La nostra feina depèn del treball que fan les comissions i enguany n’hem fet molta; això vol dir que les comissions també. Hem mantingut el ritme d’una newsletter per setmana amb una taxa d’obertura de gairebé 300 lectors. Seguim treballant en la millora i actualització del web, la dinamització del Facebook i mantenim la comunicació “vintage” de la cartelleria, ja que tots els canals són bons per comunicar i no volem deixar-nos-en ni un. A finals de curs vam haver-nos d’enfrontar a la nova llei de protecció de dades i a la seva implementació; aquest és un dels projectes que estem duent a terme i que acabarem aquest curs. També hem impulsat un grup transversal per implementar una App de gestió de l’AFA, volem impulsar una xarxa de comcomus amb les diferents AFAs del barri i tenim en ment fer una campanya xula per incentivar la participació, però necessitem alguna mare o algun pare que sàpiga de màrqueting o de publicitat i que tingui alguna estona lliure per a pensar i desenvolupar un claim demolidor… queda dit 😉
L’única comissió que no va tenir representació va ser la d’Escola Inclusiva. Si ningú s’hi apunta, aquest any quedarà deserta.
Pel que fa als grups de treball, aquest curs passat es van formar els següents:

  • Actualització dels estatuts de l’AFA
  • Adequació a la nova llei de protecció de dades
  • Renovació del despatx de l’AFA
  • App de gestió de l’AFA
  • Que fem amb l’edifici històric?

Alguns estan més avançats, d’altres comencen a caminar tot just ara. Sigui com sigui, us anirem informant de la feina que fan al web de l’AFA, ja que segur que en algun moment necessitaran de la vostra ajuda per tirar endavant.
Ho veieu? Som un gran equip![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”El pressupost”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Després de la presentació de les comissions va ser el torn de l’aprovació del pressupost previst per a aquest curs. Enguany tenim superàvit, ja que ens han concedit les tres subvencions que vam demanar i, a banda, comptem amb l’acumulació d’ingressos extraordinaris de l’any passat (com el premi FAPAC), de tal manera que les comissions hem tingut l’oportunitat de preveure algun projecte extraordinari per desenvolupar aquest 2018-2019. Votem i el pressupost pel curs 2018-2019 queda aprovat.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”Renovació de l’òrgan de govern”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Arribem al punt calent de la sessió. El moment que tant ens amoïna perquè sempre falta gent, el moment de presentar les candidatures per les vacants a l’òrgan de govern.
Abans de l’estiu ja s’havia comunicat a la junta en una reunió de treball que, per motius personals, aquest any l’Isart no podia exercir de president. A més, la vicepresidenta i la secretària també volien un relleu, així que, de manera imprescindible necessitàvem dues persones: una per fer-se càrrec de la presidència i una per fer-se càrrec de la secretaria.
I aquell temut moment va resultar un moment feliç! No una, no… dues candidatures per ocupar la presidència i la secretaria! Costa molt donar un pas endavant i assumir la responsabilitat de qualsevol dels càrrecs de l’òrgan de govern, així que gràcies a tots els que en algun moment us heu plantejat fer-ho i sobretot, gràcies als que ho heu fet.
La primera de les candidatures estava formada per dos pares de P3. Olé P3! sempre amb empenta i ganes! El David i el Jon. La segona candidatura la va presentar la Nàdia en qualitat de portaveu, per tal d’expressar així la voluntat que no hi hagi persones concretes assignades a les funcions dels càrrecs.  
No entraré ara en detalls sobre el pla de treball que van presentar perquè la voluntat dels assistents va ser que les dues candidatures es fusionessin, així que els vam deixar uns minuts perquè ho parlessin i ens presentessin una proposta de candidatura, quedant els càrrecs de la següent manera: presidenta la Luisa i secretari el David. Aquest òrgan de govern també comptarà amb una vicepresidència que ocuparà la Maria Elisa. Ara cal que  s’organitzin de nou, que fusionin els seus programes i que en breu presentin a la junta el nou pla de treball i els seus projectes per aquest any per tal que el puguem consensuar i treballar fins que sigui el que totes i tots volem.[/vc_column_text][vcex_spacing 0=””][vc_single_image image=”7805″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_heading text=”Un gran agraïment als càrrecs sortints”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Els que heu arribat fins aquí és que sou àvides lectores o lectors… no en queden gaires, però segur que sabreu el que passa al final d’un text com aquest: els agraïments.
Agrair a la Sandra i a l’Elisabet totes les hores i la dedicació extra, ja que no han deixat de treballar a la seva comissió ni als grups de treball on estaven abans de formar part de l’òrgan de govern. Com ja he dit abans, aquest curs passat ha estat molt intens, a nivell extern, per l’excepcional context social, i a nivell intern pel canvi de direcció del centre. Així que la vostra implicació ha estat fonamental per fer que tot funcionés bé.
L’Àngel no marxa, però és just reconèixer i agrair la gran dedicació que té envers l’AFA i la feina feta durant aquest i els anteriors cursos. Portar els números, negociar amb els proveïdors, domesticar-nos als de les comissions en temes comptables: com presentar una factura i en quins terminis, com portar un control de despesa dins de la mateixa comissió… pels que tenim una mentalitat d’artista, com la meva, aquests temes són demolidors. Gràcies per la paciència.
I queda l’Isart. Gràcies pels dos anys de la teva dedicació, per la teva capacitat de treball i per l’acompanyament que en tot moment hem tingut les prop de 50 persones que formem l’equip estable de les comissions -el nucli de treball de l’AFA- i que en som el seu cor, el seu motor i la seva ànima. Conscient que aquest potencial humà és el que sustenta l’associació, has aconseguit que gairebé tothom se senti a gust, motivat i part d’un projecte comú: el de fer una millor escola per als nostres infants -per a totes i tots- siguin o no sòcies o socis de l’AFA. No m’estendré més, tot i que he estat una espectadora privilegiada. Us diria que personalment me n’alegro perquè el recuperarem a casa, però la veritat és que ara es passarà els vespres a l’escola estudiant un “súper màster de l’univers” en VFX, així que encara el veurem menys que quan era presi!
Això és el que ha donat de si el curs 2017-2018. Si vosaltres encara no en formeu part, pregunteu a les comissions i als grups de treball, col·laboreu amb l’AFA de manera fixa o de manera puntual, us estem esperant amb els braços oberts.
Tots i totes fem l’AFA!
 
Elisenda – Mare de P5[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]