“La Llacuna lliure de violències”: tríptic informatiu

LA LLACUNA LLIURE DE VIOLÈNCIA

Clica  aqui per desgarregar-te el tríptic informatiu

Versión en castellano – English version

La violència, implícita en la nostra societat, genera dinàmiques de desequilibri de forces i desigualtat. La Convenció sobre els Drets dels Nens diu que els infants tenen dret a l’educació i que l’escola sigui un lloc segur on puguin desenvolupar la personalitat, les aptituds i les capacitats al màxim. Les escoles han de ser segures, lliures de qualsevol forma de violència física i/o psicològica, per garantir la seva funció educativa.

Davant les violències a la nostra escola, HEM D’ACTUAR!

La violència i la discriminació a l’aula són comunes. Negar-les és el primer pas per normalitzar-les.

QUÈ ÉS L’ASSETJAMENT ESCOLAR O BULLYING?

L’assetjament escolar és qualsevol tipus de maltractament psicològic, verbal o físic entre iguals de manera reiterada en el temps, tant en l’entorn escolar com fora d’ell. Es produeix tant de manera personal com digital (xarxes socials, apps, etc.). És una dinàmica grupal, on existeix un desequilibri de forces (les persones que l’exerceixen tenen més força física, psicològica o social, o per reiteració acaben tenint-la), i amb una intencionalitat de ferir a l’altre. Aquestes conductes violentes són un 90% verbals, socials i psicològiques i un 10% físiques.

CLAUS PER DETECTAR UNA SITUACIÓ DE VIOLÈNCIA

L’infant que la pateix:
» Ho pot verbalitzar o no.
» Experimenta canvis d’humor i irritabilitat.
» Mostra tristor i apatia.
» Baixa el rendiment acadèmic.
» Experimenta canvis en el ritme del son.
» Mostra canvis físics, de postura corporal
i de manera de vestir.
» Comença a dir que no vol anar a l’escola.

QUÈ PODEM FER COM A FAMÍLIES?

» Observeu els senyals.
» Valideu els sentiments dels infants i actueu.
» Parleu amb els referents adults de l’escola.
» Porteu un registre escrit del que explica l’infant (diari) i feu-ne seguiment amb l’escola.
» Ajudeu l’infant a connectar amb els seus propis recursos i planifiqueu amb ell accions i estratègies.
» Busqueu suport psicològic extern, si cal.
» Feu xarxa*: pregunteu a l’entorn, busqueu aliances i demaneu ajuda.
» Si som família de les persones que exerceixen l’agressió o/i en som testimonis, som agents implicats i hem d’actuar.
» Existeixen altres recursos, com UsApps que donen suport especialitzat.

*Sabies que a l’AFA hi ha una Comissió que es diu Escoles Lliures de violències?

Què fem: T’ajudem a actuar. Acompanyem les famílies donant suport, formació en xarxa, informació dels protocols i canals que s’ofereixen, tant per part de les administracions com d’altres organitzacions.
noviolencies@afalallacuna.cat

HAS SENTIT A PARLAR DEL CAPACITISME?

El capacitisme és el prejudici basat en la capacitat. És la suposició que les persones sense discapacitats són la norma en la societat, i que les persones amb diversitat funcional han d’adaptar-se a la norma o excloure’s del sistema social.

EXEMPLES DE CAPACITISME:
Subestimar les habilitats d’una persona amb necessitats educatives especials, la qual cosa pot constituir una humiliació, especialment quan es tracta d’una discapacitat “invisible”, cas dels Trastorns del Espectre Autista (TEA), o Síndrome de Down.

Utilitzar paraules associades amb la discapacitat com un insult, com una cosa dolenta o en acudits: retardat, coix, boig, idiota, esquizo, autista, lisiat, etc.

El masking és una estratègia sovint inconscient o innata de supervivència social. Es tracta d’emmascarar la veritable identitat i haver de fingir ser una persona diferent o bé reprimir o ocultar alguns comportaments. Suposa un important desgast i patiment, que pot desencadenar en ansietat i/o
depressió.

Si voleu més informació podeu contactar amb la Comissió d’Educació Inclusiva:
inclusiva@afalallacuna.cat

RECURSOS DISPONIBLES

UsApps: App i telèfon del Departament d’Educació per denunciar situacions de violència escolar (víctima o testimoni).
Telèfon 900 923 098
https://usav.educacio.gencat.cat/

Infància respon 116 111: Servei públic d’atenció exclusivament telefònica, gratuït i permanent, 24h. Per prevenir i detectar els maltractaments de nens i adolescents, posant especial atenció en els casos d’assetjament a les escoles, ciberassetjament, violència masclista en adolescents i abusos sexuals.