Un any de #RevoltaEscolar

L’arribada del coronavirus i les mesures que es van aplicar a les escoles ens van fer ser més conscients de les condicions que les envolten: – Soroll i contaminació, amplificat per l’obertura de finestres a les aules.  – Poc espai d’entrada, patent durant les entrades esglaonades. – Perillositat, derivada de la circulació a gran velocitat de vehicles dels carrers limítrofs.   Va ser en aquest moment en el que moltes escoles de Barcelona ens vam afegir al moviment #RevoltaEscolar, que promou uns entorns escolars amb menys trànsit, menys fum i menys soroll. És a dir, més segurs i saludables per a tothom.  La protesta va començar amb 20 escoles a Barcelona. Actualment ja som més de 100 centres mobilitzats a 17 ciutats diferents.

Durant aquest temps les escoles de la #RevoltaEscolar hem tallat el trànsit, un cop al mes durant el darrer any, per visibilitzar la reivindicació. També hem promogut el Bicibus a determinades zones i ens hem reunit amb representants de tots els partits polítics.

Paral·lelament hem volgut conèixer millor com era la mobilitat en el trajecte a les  nostres escoles. Per això es va realitzar una enquesta de mobilitat, feta amb el suport de la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, en la qual han participart 83 associacions de famílies i 4.500 famílies de 185 escoles de Girona, Badalona, Sabadell i Sant Cugat del Vallès.

El resultat de l’enquesta recull que només el 8% dels infants arriben amb vehicles motoritzats privats, mentre el 69% hi arriben a peu, un 13% que es desplacen en bici o patinet i un 10% que fan servir el transport públic. Però si veiem els nostres carrers comprovarem que la major part de l’espai l’ocupa el transport menys utilitzat: el cotxe.

Més d’un 90% considera que a Barcelona hi ha massa contaminació, un 70% creu que l’entorn escolar no es prou segur pels infants i un 83% que cotxes i motos van massa ràpid. 

Les dades confirmen la importància d’aquesta mobilització ciutadana i de seguir  reclamant Escoles segures, pacificades, i saludables. Gràcies a l’empenta i  mobilització s’ha aconseguit una acceleració del programa “Protegim Escoles” de l’Ajuntament. Però volem que arribi també a la nostra escola.

En el cas de la Llacuna, de les 132 famílies participants, el 87% viu a menys de 15 minuts i d’aquest percentatge el 26% es troba a menys de 5 minuts del centre.   En comparació amb la mitjana de l’enquesta a Barcelona, a La Llacuna s’utilitza més la bici (un 32% davant del 13% de la ciutat) i menys el transport públic (un 2,8% davant del 10% de la ciutat). Els resultats de la mobilitat a peu i en vehicle privat no obstant això són semblants entre La Llacuna i la mitjana de la ciutat (60% a peu davant del 69% de la ciutat i vehicle privat 3,8% davant del 8% de la ciutat). Aquestes dades podrien indicar que l’escola es troba més ben comunicada a través de la xarxa urbana de carrils bici en comparació amb la mitjana de la ciutat i que les famílies resideixen més pròximes al centre educatiu amb el que fan menor ús del transport públic.

En l’enquesta de la Llacuna, és significatiu el desglossament d’aquesta mobilitat des d’una perspectiva feminista: mentre en l’acompanyament de lxs nenxs, el major ús del transport privat és per part dels pares, les mares, avis i avies van majoritàriament caminant, en bicicleta i en transport públic. Aquests fets s’alineen amb les dinàmiques de mobilitat de les tasques reproductives i de cures, que tenen una escala més de barri i estan realitzades en la seva majoria pel gènere femení, i les tasques productives, que tenen escala urbana i que es duen a terme en major grau pel gènere masculí.

D’altra banda, el 85% de les famílies creu que l’entorn de l’escola està molt contaminat, el 76% no creu que sigui prou segur per l’alumnat i el 77% troba que hi ha massa soroll.   Les dades obtingudes permetran recolzar en pla de millores dissenyat per la comissió de mobilitat de l’AFA, amb la finalitat de reunir-nos amb l@s tècniques de mobilitat del Districte.   Per protegir la nostra escola necessitem: – Reduir la perillositat i la violència vial que exposa als nostres infants a situacions d’elevat risc a l’entrada i sortida de l’escola. – Reduir la contaminació atmosfèrica i acústica a l’entorn de l’escola. – Reduir la intensitat i la velocitat del vehicles motoritzats que passen. – Reduir l’espai que ocupen els vehicles motoritzats aparcats i aturats. – Millorar la visibilitat i preferència de les persones que creuen els carrers per accedir a l’escola. – Augmentar l’espai destinat al joc infantil, a l’estada, al caminar i a la circulació en bicicleta. – Augmentar l’aparcament de bicicletes a la superfície.   Proposem 10 actuacions per protegir la nostra escola 1. Zona 30. Un sol carril de circulació davant de l’escola (Pallars i Llacuna). 2. Treure aparcament del xamfrà. 3. Eixamplar les voreres i habilitar un carril bici per accedir a l’escola. 4. Connexió amb el parc. 5. Elements verticals i de protecció. 6. Zones d’estar i zones verdes. 7. Zones de joc infantil. 8. Aparcaments per bicicletes. 9. Reprogramació dels semàfors. 10. Col·laboració amb les associacions i altres escoles del barri.
I fins que aquestes millores no arribin, nosaltres seguirem endavant reclamant un entorn diferent, menys sorollós i contaminat i més segur. T’apuntes? Ens veiem de manera excepcional el proper 22 d’abril (pre-Sant Jordi) i el 1er divendres de cada mes, en sortir de l’escola. T’hi esperem!

També us pot interessar…

“Estudi mobilitat i salut en els entorns escolars. Gener 2022 #RevoltaEscolar”
“Escola La Llacuna del Poblenou Enquesta #Revolta Escolar”    En aquests links trobareu més informació sobre els resultats de les enquestes: Les famílies ‘suspenen’ els entorns escolars: massa contaminació, soroll i inseguretat Les famílies veuen insuficients les mesures de Colau per protegir les escoles del trànsit   Links sobre la #RevoltaEscolar: S’estrena el nou bicibús de la Sagrada Família El boom del bici bus: festa i reivindicació de camí a l’escola   Links sobre la contaminació i les escoles Que aire respiran los niños de Madrid y Barcelona Només un 1% de la població mundial respira aire amb nivells de contaminació segurs

 

Últimes publicacions